Thursday 9 November 2017

ANAK KENA OPERATE SEBAB TONSIL TAHAP 3


TONSIL BENGKAK & CARA MENGATASI

APA ITU TONSIL

Assalamualaikum w.b.t

Pagi ini 9hb November 2017, saya dikejutkan dengan berita kematian kawan anak saya Darjah 3. Memang kita akan kembali kepada Allah apabila tiba saatnya tetapi cara dan masa bila semuanya itu adalah rahsia daripada Allah.

Saya dapat tahu arwah pada mulanya ada mengalami penyakit tonsil. Juga datang selsema, tidak boleh makan dan minum. Sekolah pun banyak kali tidak hadir atas kesihatan arwah yang tidak memberansangkan.

Beberapa rawatan telah dilakukan setelah arwah dimasukkan ke hospital. Namun arwah pergi menemui Pencipta-NYA pada pagi tadi. Teringat arwah, saya pun teringat anak saya.

Tahun lepas anak saya Faiz juga mengalami masalah tonsil.

PUNCA TONSIL

Tonsil akan datang apabila anak saya mengalami demam lebih 3 hari. Tahun lepas anak saya mesti akan demam setiap sebulan sekali dan tidak akan hadir ke sekolah. Setiap kali demam, setiap kali itulah kami akan pergi ke klinik untuk mendapatkan rawatan.

Sehinggalah doktor di klinik swasta menyarankan agar anak saya perlu di buat pembedahan membuang tonsil kedua-dua belah kerana ia sudah berada di Tahap 3. Dan kami terus berurusan dengan agen insurans PRUDENTIAL  BSN TAKAFUL untuk memastikan agar kos pembedahan membuang tonsil  di cover oleh insurans. Alhamdulillah polisi insurans tiada masalah dan pembedahan pun dilakukan dalam masa 2 minggu selepas berjumpa dengan Doktor Pakar di Hospital Pantai Ipoh, Perak.

 
Haa... kat bawah ni anak saya sebelum operation tu... senyum je dia...operation tu ambik masa setengah jam seingat saya la... habis je operation, bila anak saya dah sedar, doktor yang in-charge tu panggil saya untuk melihat  anak saya. Anak saya menangis mungkin sakit kesan operation tu dan saya  mendengar suara anak saya jadi garau.


Itu biasa doktor cakap. Nanti suara dia akan kembali seperti biasa.


Gambar yang ke-2 tu gambar selepas operation. Anak masih tidur selepas saya memujuk dia daripada menangis tadi.













Setelah anak saya sedar daripada tidur, saya terus bagi makan makanan yang lembut-lembut, minum air dan makan aiskrim atas arahan doktor. Kena makan dan minum untuk kesan pembedahan tersebut cepat pulih. Memang anak akan menangis meraung sebab sakit kat dalam tekak tu kesan pembedahan tersebut.

Anak saya pulih daripada pembedahan tonsil tersebut dalam masa 2 minggu. Setiap seminggu kena follow up di hospital supaya doktor dapat pastikan bahawa luka tersebut benar-benar pulih, tiada pendarahan dan tiada bernanah di dalamnya.

Doktor bekalkan ubat pada anak saya iaitu:
i) spray untuk dispray ke dalam mulut tiap kali tiba waktu makan kerana pada masa ni sakit untuk menelan. Dan spray tersebut membantu mengurangkan kesakitan dan ia rasa kebas.
ii) strepsil (ubat sakit tekak)
iii) antibiotik


Selain ubat doktor, saya bekalkan anak saya Chewable Vitamin C untuk luka pembedahan tersebut cepat pulih.



Alhamdulillah, selepas 2 minggu, anak saya semakin pulih daripada pembedahan tonsil dan boleh pergi ke sekolah seperti biasa. Tidur malam pun dah semakin kurang berdengkur. Saya masih ingat kata-kata doktor selepas membuang tonsil, mesti tidur tidak lagi berdengkur.

 
RAWATAN UNTUK KECUTKAN TONSIL

 
Sebelum saya mengenali shaklee, saya hanya bergantung pada ubat klinik dan hospital setiap kali anak saya sakit. Apabila dah kenal shaklee dan amalkan pengambilan vitamin yang konsisten, anak saya dah jarang demam.


Sehingga sekarang saya bekalkan anak saya:-
i) Chewable Vitamin C  untuk menyokong sistem imunisasi badan, kurangkan demam, selsema dan batuk;
ii) Omega Guard sekiranya anak saya mengalami batuk-batuk dan juga ia membantu untuk meningkatkan tahap pembelajaran anak saya. 

Jadi pada masyarakat diluar sana, sekiranya ada dikalangan anda rasa tidak sihat, demam ke atau rasa susah untuk menelan (tu tonsil la ikut pengalaman saya) atau doktor sahkan demam tu penyebab kepada tonsil.

 
Disini saya sarankan beberapa vitamin yang boleh mencegah  tonsil menjadi semakin teruk dan untuk yang takut berdepan dengan pembedahan membuang tonsil.

Kalau nak tahu, kos pembedahan membuang tonsil di hospital swasta adalah lebih kurang RM9****.00 lebih. Boleh untuk buat pembedahan di Hospital Kerajaan tapi mungkin kena tunggu masa yang agak lama memandangkan kena tunggu giliran dan ikut pada tahap mana tonsil tersebut.

Jadi sekiranya kita sayangkan keluarga kita takut jadi semakin teruk disebabkan tonsil tu dan mesti rasa kesian kan tak boleh makan, minum, tak pergi sekolah dan macam macam lagila... apa kata kita bekalkan mereka dengan vitamin shaklee.





GARLIC
Bertindak sebagai antibiotik semulajadi. Menghalang jangkitan bintik-bintik putih atau kuman

OMEGA GUARD
Bertindak sebagai antiradang untuk mengecutkan tonsil yang bengkak. Membantu mengurangkang rasa pedih dan sakit pada tonsil .

VITAMIN C
Menyokong sistem imunisasi badan. Kurangkan demam, selesema dan batuk.

NUTRIFERON
Membantu mengurangkan kelesuan badan dan mengelakkan tonsil membengkak dengan lebih besar.


Untuk mendapatkan Vitamin dengan harga yang lebih jimat, anda hendaklah mendaftar ahli Shaklee terlebih dahulu dan saya sedia membantu anda.



Sebarang pertanyaan atau ingin mendapatkan Vitamin Shaklee, boleh terus menghubungi saya di WhatSAPP www.wasap.my/60176478272
Fb page: vitaminsihatcergas
Ig : raidarizal
COD: Teluk Intan, Langkap, Simpang Empat, Bagan Datok, Kg Gajah
POS: Seluruh Malaysia






2 comments:

  1. jadi sebelum tonsil kena operate jom kita cegah ia sebelum jadi lebih parah

    ReplyDelete
  2. No whatsapp dah tak bole nk whatsapp pon ? Macam mana nk tnya ?

    ReplyDelete