Saturday 21 July 2018

Shaklee Effect untuk Kehamilan 35 Tahun ke atas

 

 
 
 
 
Assalamualaikum w.b.t

Bulan Disember tahun 2017, 2 minggu lepas  anak ke-2 masuk sekolah asrama, Alhamdulillah, syukur pada Allah kerana hasrat untuk mengandung cahaya mata ke-5 dimakbulkan. 

Jarak 7 tahun dengan kehamilan yang sebelumnya, perasaan mengandung pada usia saya 37 tahun, saya takde rasa takut  malah lagi seronok dan bersedia kerana saya sudah persiapkan segalanya untuk kandungan ke-5 ini.
 
Bermulalah daftar buku merah di klinik kesihatan, maka nurse dan doktor kerap berpesan bahawa mengandung pada usia 35 tahun ke atas mempunyai banyak risiko dan perkara ini amat dititikberatkan oleh pakar pakar kesihatan. Antara risiko-risiko tersebut ialah :-
  1. Risiko tekanan darah rendah
  2. Risko tekanan darah tinggi
  3. Bacaan Hb rendah
  4. Bacaan gula tinggi -GDM
  5. Risiko kecacatan bayi
  6. Bayi kurang berat dari yang sepatutnya
  7. Alahan teruk
  8. Kekejangan
  9. Sakit belakang
  10. Keputihan melampau
Saya beritahu pada nurse bahawa saya akan amalkan pemakanan yang sihat dan akan mengambil vitamin shaklee sepanjang kehamilan itu. Alhamdulillah, perjalanan kehamilan saya pada usia 37 tahun selamat, tiada masalah yang teruk sehinggalah proses kelahiran, semuanya selamat walaupun pada awal kehamilan, saya mengalami bacaan tekanan darah rendah dan bacaan HB yang rendah namun untuk lawatan kehamilan yang seterusnya, bacaan HB  dan tekanan darah saya semakin baik.

Sekiranya ada dikalangan ibu-ibu yang mempunyai risiko-risiko seperti yang dinyatakan di atas atau pakar kesihatan telah mempunyai rekod bahawa  anda menghidapi masalah di atas hendaklah mengikut apa jua saranan dan nasihat daripada pakar kesihatan dan tidak boleh suka suka hati mengambil ubat  atau supplement diluar daripada pengetahuan Doktor.
 
Kandungan saya kali ini tidak dibekalkan dengan Vitamin daripada pihak klinik. Tidak seperti kandungan yang sebelumya. Namun saya tak kisah kerana saya dah merancang dan bersedia untuk mengambil supplement kehamilan daripada produk Shaklee.   
 
 
Bagaimana Vitamin membantu kepada saya seorang ibu hamil? Ia membantu menampung kekurangan nutrisi yang sangat diperlukan oleh ibu dan bayi dalam kandungan.

 
Jom ikuti dulu pengakuan ibu hamil ni....
 
 
 
1. OMEGAGUARD
 
-Membantu sewaktu terbentuknya otak dan penglihatan
 
-Dan lebih baik berhentikan pengambilan omega pada usia kandungan ke 35 minggu kerana berkemungkinan ada berlakunya tumpah darah semasa kelahiran bayi.
 
 
  



 

2. B COMPLEX

-Mengandungi asid folik untuk membantu perkembangan saraf bayi dan membantu daripada terjadinya kecacatan tiub saraf seperti Spina Bifida terutama pada awal kehamilan

-B complex membantu mencegah penyakit diabetes ketika hamil.

-Berperanan untuk menukarkan gula dalam makanan kepada tenaga.

-Ibu-ibu hamil yang sentiasa tertekan dengan kerja rumah dan pejabat juga boleh ambil B Complex kerana ianya vitamin anti-stress. 



3. VITAMIN C
 
-Membantu menguatkan sistem pertahanan atau sistem imun ibu yang mudah terdedah kepada penyakit seperti batuk dan selesema
 
-Vitamin C menggalakkan pertumbuhan Kolagen dan membantu ibu kekal sihat dan cantik jelita ketika hamil.
 
 

 

4. VITALEA IRON 

-Multivitamin dan mineral lengkap yang juga mengandungi zat besi membantu masalah bacaan HB rendah yang boleh membawa kepada anemia di kalangan ibu mengandung.
 
-Jika HB sentiasa rendah kemungkinan membawa kepada komplikasi ketika melahirkan bayi.

- Ia membekalkan 28 jenis vitamin dan membantu memberikan tenaga kepada ibu.
 
-Ibu-ibu yang mudah letih serta rasa nak pitam elok mengamalkan vitalea dua biji sehari.




 5. OSTEMATRIX

 -Membantu mengatasi masalah sakit-sakit otot, kejang2 pinggang serta sengal-sengal badan ketika hamil.
 
-Membekalkan kalsium dengan vitamin D yang membantu ibu-ibu untuk tidur lena dan berkualiti sepanjang malam supaya kekal segar keesokan harinya.
 
-Jika mengalami masalah tekanan darah tinggi atau rendah, Ostematrix dapat membantu untuk mencegah masalah ini berulang.
 

-Membantu mengurangkan sembelit dan buasir

-Mengurangkan kekejangan "simpul mengkarung". 
 
-Membantu menguatkan gigi dimana kebanyakan ibu-ibu turut mengalami masalah kesakitan gigi akibat kekurangan kalsium.

 
 
 

6. ENERGISING SOY PROTEIN (ESP) 
 
-Memberikan tenaga yang berpanjangan kepada ibu .
 
-Juga sesuai bagi ibu yang mengalami kandungan gula yang tinggi.
 
-Protein yang membantu meningkatkan pertumbuhan sel-sel otot dan tulang bayi.
 
-Membantu mengawal paras kolesterol ibu-ibu hamil.

Paras indeks glisemik yang rendah selamat bagi ibu yang sedang hamil DAN sesuai diamalkan oleh ibu hamil yang diabetes kerana memberikan rasa kenyang yang lebih lama serta membekalkan tenaga berpanjangan untuk ibu-ibu.  

 


7. PEPPERMINT GINGER PLUS
 
-Bagi yang mengalami alahan teruk, vitamin ini antara vitamin wajib yang menjadi teman karib anda.

-Juga untuk yang mempunyai masalah angin di dalam badan
 
 
 
Sekiranya ibu-ibu sedang merancang atau mencari Set Hamil Shaklee, bolehla merancang dari sekarang ya.... Set Hamil Shaklee ni ada yang set bajet, set sederhana dan set lengkap. Boleh ke halaman seterusnya iaitu Set Hamil
 
Ibu-ibu yang sedang mencari Vitamin sepanjang kehamilan dan ingin mendapat konsultasi atau membeli Vitamin boleh terus menghubungi saya di
 
Fb page: vitaminsihatcergas
Ig : raidarizal
COD: Teluk Intan, Langkap, Simpang Empat, Bagan Datok, Kg Gajah
POS: Seluruh Malaysia

 


No comments:

Post a Comment