Friday 6 July 2018

Tips turunkan berat badan selepas bersalin




Setiap kali selepas kelahiran anak, saya tidak pernah risau atau bimbang tentang berat badan. Dan Alhamdulillah makanlah banyak mana pun dan kerap mana pun, badan saya tak pernah naik mendadak. 


Namun, saya percaya ramai ibu-ibu diluar sana yang masih mencari petua petua atau cara macam mana nak turunkan bera badan selepas bersalin. Yang paling risau adalah ibu yang bersalin ceaser.

Jadi di sini saya nak kongsikan beberapa tips yang boleh membantu ibu ibu untuk turunkan berat badan selepas bersalin.




Antara tipsnya adalah:-

1. Kena amalkan pemakanan yang sihat sejak mengandung iaitu cukup nutrien, cukup seimbang, ada karbo, ada protein dan ada serat. 
2. Menggalakkan penyusuan badan kerana ia boleh membantu meningkatkan metabolisma ibu, segala lemak diperut, dipeha dan dipinggul akan disingkirkan. Kena banyakkan minum air danl protein untuk menggalakkan penghasilan susu. Makanan lain yang boleh menggalakkan penghasilan susu ibu ialah kurma , air longan, halba,  dan horlick.
3. Aktif bergerak seperti mendokong bayi,banyakkan berjalan tetapi jangan sampai lasak.
4. Kena memakai bengkung. Apabila pakai bengkung, badan akan rasa kenyang, membantu membakar lemak dan membuang angin. Bagi ibu yang bersalin melalui pembedahan, boleh pakai bengkung moden tanpa perlu diikat, tetapi boleh melapik tuala wanita bersih dekat luka jahitan.

5. Bertungku untuk membantu mengeluarkan peluh dan toksin yang berlebihan.

6. Banyakkan minum air kosong untuk menyingkirkan toksin dan membantu kempiskan perut.

7. Rehat yang cukup, sekiranya tak cukup rehat, kadar metabolisma menurun dan bertambahnya berat badan sekiranya makan berlebihan

8. Amalkan pemakanan supplement yang mengandungi protein daripada bahan tumbuhan semulajadi. Contoh Minuman Energising Soy Protein boleh membantu mengenyangkan, dan membantu membanyakkan susu.


VITAMIN SAYA SELEPAS BERSALIN UNTUK KEKALKAN BERAT BADAN YANG CANTIK

Alhamdulillah, saya mengamalkan tips tips di atas dan saya tak pernah risau tentang berat badan.
Saya paling suka dengan tips No.8 iaitu makan Vitamin sejak dari mula pantang hinggalah sekarang anak saya berumur 10 bulan.
Asal mula kenal dengan vitamin ini ialah melalui biras saya. Biras pertama memang dah kecik pun badanya, biras yang kedua, badan tetap maintain. Sama dengan saya ibu beranak 5.
Vitamin itu ialah :-
ENERGISING SOY PROTEIN (ESP)
ESP adalah makanan yang boleh membuatkan kita rasa kenyang dengan lebih lama. Macam saya setiap pagi sekiranya tidak sempat untuk heavy breakfast, saya akan bancuh esp 3 sudu dengan air suam. Alhamdulillah ia boleh bertahan sampai tengahari. Ada juga malam sebelum tidur tetiba saya rasa lapar, saya tak ambil makanan lain, saya minum esp juga. Alangkah indahnya di saat saat esp jatuh ke dalam tekak dan boleh tidur dengan selesa tanpa perut lapar.
Bonus minum ESP? Kesan ketara pada perubahan wajah, kulit muka tidak lagi kusam, tidak lagi berminyak, badan sentiasa bertenaga, dan ia menggalakkan pengeluaran susu ibu.

OMEGA GUARD 
Ia adalah agen pemecah lemak dan kolestrol. Disamping dapat mengurai lemak, ia juga boleh mengurai kolestrol dan mengawal kandungan kolestrol dalam darah.
Bonus makan omega? menggalakkan perkembangan otak supaya lebih cerdas dan pintar,
ALFALFA
Ia bertindak untuk melawaskan perut, menyingkirkan lemak dan kolestrol yang berlebihan.
Bonus makan alfalfa? sebagai kacip fatimah moden, mengurangkan risiko untuk sakit jantung, strok dan darah tinggi.

    haaa.... inilah dia vitamin yang saya makan selepas bersalin. Sangat membantu dalam maintainkan berat badan ideal.
    Kepada ibu-ibu yang ingin mencari vitamin atau risau takut berat badan naik selepas bersalin, boleh cuba amalkan vitamin ini dan boleh dapatkannya daripada saya ATAU

     Hubungi saya di WhatSAPP www.wasap.my/60176478272 
    Fb page: vitaminsihatcergas
    Ig : raidarizal
    COD: Teluk Intan, Langkap, Simpang Empat, Bagan Datok, Kg Gajah
    POS: Seluruh Malaysia


No comments:

Post a Comment